بزرگ‌ترین اشتباهات در مصاحبه‌های شغلی از نگاه کارشناسان منابع انسانی (1)

بزرگ‌ترین اشتباهات در مصاحبه‌های شغلی از نگاه کارشناسان منابع انسانی (1)
5 2 votes

کارشناسان منابع انسانی و امور استخدام در یک بعد از ظهر بیشتر از تعدادی که شما در یک سال آدم می‌بینید، مصاحبه شغلی دارند. اما این کارشناسان در طول جلسات مصاحبه شغلی از چه ترفندهایی برای شناسایی افراد مناسب جویای کار بهره می‌برند؟ در این مقاله با دو کارشناس صحبت و نقطه نظرات آن‌ها گردآوری شده است و شامل موارد مهمی است که باید در مصاحبه شغلی در نظر گرفته شود. راستی تهیه‌ی یک رزومه‌ی استاندارد را فراموش نکنید.

اشتباه اول: زمان درست خاموش شدن و سکوت را ندانید
«استیسی هاولی»، یکی از مربیان آموزش شغلی معتقد است: «صحبت بیش از اندازه با مصاحبه‌کننده یکی از بزرگترین اشتباهات در خلال جلسات مصاحبه‌ی شغلی است که افراد در این زمینه آگاهی لازم را ندارند. این مورد می‌تواند ناشی از دستپاچگی فرد باشد که درنتیجه‌‌، فرد سرگرم صحبت بیش از اندازه شده و وارد فاز شنیداری فعال نمی‌شود».
«امی مایکلز»، مدیر ارشد منابع انسانی در یکی از شرکت‌های فناوری‌ پیشرفته شهر نیویورک، معتقد است: «ناتوانی در شنیدار مشکل بزرگی است. بدین ترتیب فردی که همیشه به دنبال ارائه بهترین پاسخ‌هاست، نمی‌تواند بر صحبت‌های خود کنترلی داشته باشد؛ و بدین ترتیب از نیل به موفقیت دور می‌شود.» در عوض باید بیشتر گوش کرده و پاسخ‌های کوتاه ارائه دهد و به زبان بدن مصاحبه‌کننده نیز توجه داشته باشد. برای نمونه اگر مصاحبه‌کننده در حال صاف کردن گلوی خود است، وقت آن فرا رسیده که صحبت خود را پایان دهید و منتظر سوال بعدی شوید.

اشتباه دوم: از شغل قبلی گلایه کنید
شاید به نظر شما هم گلایه کارِ اشتباهی باشد، اما بسیاری از افراد، پیرامون شغل فعلی یا قبلی خود بدگویی می‌کنند و نقاط ضعف کارفرمای قبلی را متذکر می‌شوند. مایکلز معتقد است که این حرف‌ها از آن جهت است که این احساس بد هنوز تازه است به همین روی است که مطرح می‌شود. بهتر است چنین اقدامی را سریعاً متوقف کنید و از بدگویی به رؤسا و شرکت‌های قبلی دست بردارید. او در این رابطه می‌گوید: «زمانی که پیرامون ترک شغل قبلی‌تان از شما سوال می‌کنیم، علاقه‌ای به شنیدن بد و بیراه‌های شما از کارفرمای پیشین‌تان نداریم. بهتر است خلاقیت به خرج دهید و دلیل هوشمندانه‌تری برای این موضوع بیابید، در غیر این صورت به نظر کاندید مناسبی برای شغل جدید نخواهید آمد و کارفرمای جدید نسبت به میزان نزاکت شما دچار شک و هراس می‌شود».

حتما بخوانید  دو کلمه‌ای که به نظر می‌رسد در یک مصاحبه شغلی نباید گفته شود!

اشتباه سوم: اشتباهات خود را نپذیرید
مایکلز همچنین می‌افزاید: «از دیگر قوانین مهم در مصاحبه‌های شغلی می‌توان به «زیبایی ظاهری و وقت‌شناسی» اشاره نمود، « اگر بنا به دلایلی نظیر ترافیک، ایراد فنی قطار یا تأخیر هواپیما، دیرتر به مصاحبه‌ی کاری می‌رسید، بهتر است از طریق تلفن یا ارسال ایمیل موضوع را اطلاع دهید».
هاولی می‌گوید: «اشتباهات کوچک قابل چشم پوشی است، چرا که هیچ کس کامل نیست» با این وجود هر دوی این کارشناسان معتقدند «کسی که اشتباهات خود را نمی‌پذیرد فردی لایق نیست». مایکلز می‌افزاید: « افرادی که تاخیر خود را به رویشان نمی‌آورند سخت در اشتباه‌اند. بهتر است پس از انجام کاری اشتباه، مسئولیت آن را بپذیریم».

اشتباه چهارم: نامه‌ی پیوست رزومه خود را فراموش کنید
این کارشناسان معتقدند که ارائه‌ی «نامه‌ی پیوست رزومه» بسیار مهم است و آن را همیشه مد نظر خود قرار می‌دهند. هاولی می‌گوید: «نوشتن این نامه فرصتی مغتنم است در جهت پررنگ نمودن درک شما از کسب و کار مورد نظر و نشان دادن توانایی شما در تاثیرگذاری بر روی پیشرفت محل کار آینده‌تان».
حتی در عصر دیجیتال، بهانه‌ای برای نامه‌های الکترونیکی سرسری وجود ندارد. بهتر است وقت بگذارید و این متن را با دقت و توجه بنویسید. هاولی می‌افزاید: « در این نامه به شرح دانش خود از محل کار جدید و برقراری پیوند بین تجربیات موفق گذشته‌تان با این جایگاه شغلی بپردازید و نحوه کمک خود را در جهت نیل به موفقیت محل کار آینده‌تان به خوبی ترسیم نمایید.» همین عامل می‌تواند کاندیدای برتر را تمیز دهد.

حتما بخوانید  چیزهایی که در یک مصاحبه شغلی نباید بگویید! (1)

بزرگ‌ترین اشتباهات در مصاحبه‌های شغلی از نگاه کارشناسان منابع انسانی (1)
5 2 votes

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگذاری
Read more:
تفاوت بین CV و رزومه
تفاوت بین CV و رزومه

در این پست به طور خیلی مختصر تفاوت های بین CV (تاریخچه آموزشی و تحصیلی) و رزومه (سوابق شغلی و...

Close