جایگاه تفکر بازی آفرینی در مدیریت حرفه ای کتابخانه

جایگاه تفکر بازی آفرینی در مدیریت حرفه ای کتابخانه
4 2 votes
جایگاه تفکر بازی آفرینی در مدیریت حرفه ای کتابخانهReviewed by Alireza Oboodiat on Nov 23Rating: 4.5جایگاه تفکر بازی آفرینی در مدیریت حرفه ای کتابخانهفرض کنید که شما مدیر یک کتابخانه هستید و قصد دارید خدمات مرجع مجازی را راه اندازی کنید. به نظرتان چگونه می توانید از اصول بازی آفرینی بهره ببرید و در واقع به این پروژه به چشم یک بازی ویدیویی نگاه کنید؟ با ما در این بازی همراه شوید تا به هدف نهایی خودمان که راه اندازی خدمات مرجع مجازی است برسیم.

امروز از مفهوم بازی آفرینی برای شما یادداشتی آماده کرده ایم. تقریبا اکثر افراد فارغ از سن و جنسیت و جایگاه اجتماعی در مقاطعی از زندگی شان بازی کردن را دوست داشته اند. بازی ها به طور ناخودآگاه در ذهن افراد اثر گذاشته و باعث شکل گیری تجربه هایی در ابعاد کوچک شده که بعدتر در آینده از همان تجربیات برای حل مشکلات متفاوتی استفاده کرده اند. به عبارت دیگر بازی ها افراد را به خود جذب کرده و در دل خود امکاناتی را فراهم کرده اند تا افراد مختلف دانشی را به دست بیاورند که کسب آن در دنیای واقعی امکان پذیر نیست. اکنون با استفاده از همین مزایای بازی می توان از آن در بخش هایی مثل سلامت، تجارت، کسب و کار، آموزش و … بهره برد تا بتوان علاوه بر ارتقای جایگاه این حوزه ها، دیدگاه جدیدی برای کاربران آنها فراهم کرد.

در حال حاضر بیشتر بازی های فیزیکی جای خود را به بازی های مجازی داده اند که در آن یک یا چند بازیکن برای رسیدن به یک هدف نهایی مشترک تلاش می کنند. در همه بازی های مجازی عناصر مشخصی دیده می شوند که می توان از آنها به عنوان اجزای سازنده این بازی ها یاد کرد و آنها را به شرح زیر نام برد:

به چالش کشیدن خود، جمع آوری کردن و فعالسازی اکسیرهای حیات بخش یا انرژی بخش، یافتن دشمنان و مبارزه با آنها، کشف کردن محیط ها و به دست آوردن گنجینه ها، متحد شدن با دوستان و یاران، ایجاد یک هویت پنهانی، و در نهایت؛ پیروزی حماسی و رسیدن به هدف نهایی

حالا فرض کنید که شما مدیر یک کتابخانه هستید و قصد دارید خدمات مرجع مجازی را راه اندازی کنید. به نظرتان چگونه می توانید از اصول بازی آفرینی بهره ببرید و در واقع به این پروژه به چشم یک بازی ویدیویی نگاه کنید؟ با ما در این بازی همراه شوید تا به هدف نهایی خودمان که راه اندازی خدمات مرجع مجازی است برسیم.

به چالش کشیدن خود

همین که تصمیم گرفته اید خدمات مرجع مجازی را راه اندازی کنید، یعنی وارد چالش شده اید. یعنی خودتان را برای مبارزه آماده کرده اید و می دانید که احتمال پیروزی و شکست در ادامه وجود دارد. برای اینکه با اعتماد به نفس کامل وارد این چالش شوید، دست به کار شوید و یک برنامه ریزی کوتاه مدت برای راه اندازی خدمات مرجع مجازی تهیه کنید.

حتما بخوانید  کتاب شغل های کتابداری و علم اطلاعات

جمع آوری کردن و فعالسازی اکسیرهای حیات بخش یا انرژی بخش

همان طور که می دانید راه اندازی خدمات مرجع مجازی احتیاج به ملزوماتی دارد که باید آنها را تدارک ببینید. در صورتی که بودجه داشته باشید مشکل چندانی وجود ندارد اما فرض ما بر این است که شما مثل یک بازیکن جدید می خواهید بازی را شروع کنید و پولی برای خرید منابع ندارید. پس بنابراین در این مرحله رایانه های قدیمی، سرورهای کم حجم و قدیمی، لوازم جانبی اضافه، فضاهای بدون استفاده در کتابخانه و پرسنل مازاد که در بخش های غیر مرتبط به کار گمارده شده اند یا ساعت بیکاری بیشتری دارند همگی در حکم معجون ها، اکسیرها و قدرتمند کننده هایی هستند که شما به عنوان مدیر این پروژه باید آنها را جمع آوری کنید تا بتوانید با قدرت خدمات مرجع را راه اندازی کنید.

یافتن دشمنان و مبارزه با آنها

مثل یک بازی رایانه ای، چالش شما در راه اندازی خدمات مرجع مجازی خالی از حضور دشمنان و افراد بدخواه نیست. مثلا رئیسی که منابع مالی مناسبی در اختیار دارد ولی از قرار دادن آن در اختیار شما خودداری می کند یا مراجعان پیچیده و اعصاب خورده شده ای که ممکن است گاه گاه با آنها برخورد داشته باشید در واقع دشمنانی هستند که باید با استراتژی های مناسب آنها را از سر راه تان بردارید. اما دشمنان همیشه در قالب انسان های بدطینت ظاهر نمی شوند بلکه گاهی اوقات سیستمی که به شبکه و سرور وصل نمی شود یا نرم افزاری که پیغام های خطا می دهد هم می توانند مشکل آفرین باشند. در نتیجه برای اجرای موفیقت آمیز خدمات مرجع مجازی باید این دشمنان را سرجایشان بنشانید!

کشف کردن محیط ها و به دست آوردن گنجینه ها

حتما این جلمه را شنیده اید که می گویند “گذشته چراغ راه آینده است”. شما برای راه اندازی خدمات مرجع مجازی که چالش شما محسوب می شود بی نیاز از بررسی گذشته نیستید. در واقع تجربیات و ایده های قبلی که در راه اندازی این خدمات مورد استفاده قرار گرفته و مطالعه این موارد توسط شما باعث می شود که بتوانید از این محیط های بعضاً ناشناخته، گنجینه های ارزشمندی به دست بیاورید. پس برای رسیدن به هدف نهایی، ادبیات پژوهشی، ایده ها و تجربیات قبلی و بررسی مدل های ارائه خدمات مرجع مجازی در سایر کتابخانه ها را فراموش نکنید.

بازی آفرینی یعنی استفاده از المان های بازی برای حل سایر مسائل

متحد شدن با دوستان و یاران

پس از طی مراحل قبلی اکنون به جایگاهی رسیده اید که فکر می کنید شاید بد نباشد از یک نیروی کمکی استفاده کنید. برای ارتقا و بهبود سطح ارائه خدمات مرجع مجازی در کتابخانه می توانید از توانایی سایر کتابخانه هایی که با شما دارای رسالت و اهداف مشترک هستند بهره ببرید. مثلا می توانید با تدوین یک قرار داد وظیفه پاسخگویی در حوزه سئوالات علوم انسانی را به کتابخانه دوم محول کنید در حالیکه در کتابخانه خودتان بر روی سئوالات مرجعی با زمینه های ریاضی و کاربردی تمرکز دارید. علاوه بر این اشتراک منابع و سایر وظائف در حوزه خدمات مرجع مجازی با سایر کتابخانه های علاقه مند می تواند گونه های دیگر از اتحاد شما و سایر نیروها باشد.

ایجاد یک هویت پنهانی

ارزیابی و آزمایش سطح کیفی و کمی خدمات مرجع مجازی که به تازگی در کتابخانه راه اندازی کرده اید یکی از گام های اساسی برای پیشرفت و کسب اعتبار است. اما درست مثل یک بازی رایانه ای که لازم است گاهی اوقات به صورت ناشناس اوضاع را بررسی کنید، در بحث خدمات مرجع مجازی نیز از هویت پنهان و ناشناس بی نیاز نیستید. برای اینکه به طور ناشناس به ارزیابی بپردازید می توانید سئوالاتی در قالب یک کاربر مهمان به سیستم ارسال کنید و سپس براساس پاسخ های دریافتی تخمین بزنید که چگونه از منابع اطلاعاتی در جهت پاسخگویی استفاده شده است و یا اینکه میزان کارایی کارکنان در چه حدی است و تازه اینها بخش کوچکی از ارزیابی های مخفیانه شما هستند که می توانند به استحکام خدمات مرجع مجازی شما منجر شوند.

حتما بخوانید  معرفی کتاب خدمت عالی به مشتری

پیروزی حماسی و رسیدن به هدف نهایی

اکنون تمام مراحل را از ابتدا با موفقیت پشت سر گذاشته اید و با تجربیات و دانشی که در حوزه خدمات مرجع مجازی کسب نموده اید آماده اید تا با توانی بی نهایت به مرحله نهایی گام بگذارید. در مرحله نهایی غول بزرگ بازی به انتظار شما نشسته تا با سلاح هایی که دارید و راهبردهایی که اتخاد می کنید بتوانید آن را شکست دهید. تثبیت خدمات مرجع مجازی در کتابخانه تحت مدیریت خودتان، بازاریابی این خدمات و معرفی آن در جوامع کاربران کتابخانه در انواع محیط های مجازی و فیزیکی و ارتقا و گسترش پیوسته خدمات که حاصل ارزیابی های دوره ای هستند همگی به شما کمک می کنند تا بتوانید این غول را لحظه به لحظه ضعیف تر کنید و ضربه آخر شما هنگامی خواهد بود که بتوانید از خدمات مرجع مجازی به کسب درآمد برای کتابخانه بپردازید. در آن هنگام به هدف نهایی رسیده اید و می توانید این پیروزی حماسی را جشن بگیرید.

جایگاه تفکر بازی آفرینی در مدیریت حرفه ای کتابخانه
4 2 votes

دیدگاه های جایگاه تفکر بازی آفرینی در مدیریت حرفه ای کتابخانه

  • آیا ظهور مفهوم “بازی آفرینی” ثمره همگیر شده بازی در جامعه است و یا یکی از نتایج مطرح شدن “نظریه بازی” است؟
    آیا تبلیغ و استفاده از “بازی آفرینی” همان از آب گلالود ماهی گرفتن است؟ یا جشن گرفتن رشد فکری جامعه؟
    میخوام به این سوال برسم که با مطرح شدن این مفهوم آیا گروه‌های آموزشی خواستار رواج بیشتر “بازی‌” در جامعه هستند و رسیدن به جامعه‌ای هوشمندتر یا فقط به دلیل همگیر شدن بازی در جامعه و تغییر سلیقه جامعه به فکر بازی آفرینی افتاده‌اند، به عنوان یک وسیله آموزشی موقت؟

    محمدحسن 24 دسامبر, 2016 3:15 ب.ظ پاسخ دادن
    • من خودم با نظریه دوم شما موافق ترم و از اونجایی که تنها اصل ثابت در زندگی همون تغییر هست احتمالا بازی آفرینی هم تاریخ مصرف خودشو داره. ولی به این نکته هم اعتقاد دارم که وقتی یه تفکری آزمون شده و جواب مثبت داده باید ازش استفاده کرد حالا چه برای یک هدف متعالی، چه برای یک هدف روزمره معمولی.

      علیرضا عبودیت 24 دسامبر, 2016 7:48 ب.ظ پاسخ دادن

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگذاری
Read more:
خدمات اطلاعاتی در کتابخانه کودک و نوجوان
کتابدار خلاق همواره به نیاز مخاطبانش می اندیشد

دیبا میرزاپور سرپرست کتابخانه کودک، خانه کتابدار کودک و ترویج خواندن، وابسته به شورای کتاب کودک است. در این گفت...

Close