پرورش کنجکاوی در کتابخانه ها

پرورش کنجکاوی در کتابخانه ها
4 1 vote

معلم ها، متخصصان و پژوهشگرانی که در حوزه یادگیری مطالعه می کنند از دیرباز می دانند که کنجکاوی یکی از عناصر مهم در مسیر یادگیری است. اما دلیل بروز کنجکاوی، تقویت آن و حتی تعریف آن عواملی هستند که این مفهوم را بیش از پیش پیچیده کرده اند. اما اخیرا پژوهش هایی انجام شده که نشان می دهند میل به بیشتر دانستن ممکن است قابل اندازه گیری باشد و این یافته علمی پیامی قابل توجه برای جامعه کتابداران و مربیان است تا با فراهم آوری ابزارهایی با هدف سرمایه گذاری بیشتر بر روی کنجکاوی، نحوه پردازش اطلاعات توسط مردم را بهبود ببخشند.

کنجکاوی علمی

یکی از اساتید دانشگاه سیراکیوز که درباره روش هایی برای پرورش کنجکاوی تحقیقاتی انجام داده است، اندازه گیری مفهوم کنجکاوی را امری مسئله برانگیز در طول تاریخ معرفی کرده است و بیان می کند که کنجکاوی برای ما همان چیزی است که همیشه می خواهیم فرزندان مان آن را داشته باشند.

این علاقه مندی والدین بعد از یافته های یک گروه پژوهشی در دانشکده حقوق دانشگاه ییل مهم تر نیز شده است. پروفسور دان کاهان و همکارانش به این نتیجه رسیده اند که کنجکاوی علمی، عامل اصلی غبله بر سوگیری های شناختی در ارزیابی اطلاعات است. این موضوع مخصوصا در شرایط فعلی سیاسی که خیلی ها اخبار جعلی را در آرای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تاثیرگذار می دانند، حائز اهمیت است به دلیل اینکه نشان می دهد داشتن مهارت های استدلالی بهتر لزوما ضمانتی برای نیفتادن در دام سوگیری های شناختی نیست.

بر اساس همین پژوهش می توان کنجکاوی علمی را به عنوان “تمایل به یادگیری با هدف لذت از دانستن” تعریف کرد. با این حساب کنجکاوی علمی نقطه مقابل یادگیری با هدف انجام کار عملی است و از همین جا است که یک ابزار اندازه گیری برای کنجکاوی به وجود می آید. داشتن کنجکاوی علمی ارزشمند است چون شما را به سمتی می برد که نظریات مخالف با عقاید خودتان را مورد بررسی قرار دهید.

حتما بخوانید  معرفی یک حرفه: کتابدار ارکستر(1)

ساختن منطقه کنجکاوی

اجازه دهید برگردیم به ابتدای این مطلب، همان طور که گفته شد کتابداران می توانند یکی از بازیگران اصلی در پروژه باروری کنجکاوی در افراد باشند. یکی از تکنیک هایی که توسط کتابخانه های آموزشگاهی می تواند اجرا شود را جعبه های کنجکاوی نامیده اند.

جعبه های کنجکاوی در واقع نوعی از صندوق های پیشنهادات و انتقادات هستند که با هدف جمع آوری سئوالات دانش آموزان درباره درس ها در طول یک هفته درسی طراحی شده اند. در پایان هر هفته کتابداران محتویات صندوق ها را به معلمان تحویل می دهند و آنها نیز در یک جلسه فوق العاده به این سئوال ها جواب می دهند.

این ابتکار نه تنها میل به کنجکاوی را در دانش آموزان افزایش می دهد بلکه فرصتی هم برای بچه های خجالتی کلاس فراهم می کند تا بدون اینکه شناخته شوند سئوال های خودشان را بپرسند.

راهکار دیگر تقویت حس کنجکاوی در افراد نگه داشتن آنها در منطقه کنجکاوی است. اگر بخش منابع مرجع چاپی در کتابخانه را یک منطقه کنجکاوی فرض کنیم، وظیفه کتابدار باید این باشد که تا جایی که امکان دارد مراجعه کنندگان را به سمتی ببرد که در میان منابع با علاقه به جستجو و تورق بپردازند و حتی بتوانند منابع را مورد ارزیابی انتقادی نیز قرار دهند و این هدف تنها زمانی محقق می شود که کتابداران مهارت های سواد راه های پرورش کنجکاوی در کتابخانهاطلاعاتی را به مراجعان کتابخانه آموخته باشند. بنابراین می توان گفت که ارتباط مستقیمی میان افزایش سواد اطلاعاتی در یک نفر و افزایش حس کنجکاوی در آن شخص وجود دارد.

حتما بخوانید  تفاوت بین CV و رزومه

در محیط کتابخانه های دانشگاهی نیز پیشنهاداتی برای بهبود و تقویت کنجکاوی ارائه شده است که همگی در صورتی قابل اجرا هستند که اعضای هئیت علمی دانشگاه ها در تعامل بیشتری با کتابداران قرار بگیرند. برخی از این پیشنهادات عبارتند از بازنگری در نحوه تدریس کلاس های روش تحقیق به نحوی که بیشتر برانگیزاننده کنجکاوی باشند، در نظر گرفتن تشویق و پاداش برای جستجوی همه جانبه ایده ها و منابع که عمدتا قبل از مرحله انتخاب موضوع در یک پژوهش باید آغاز شود و طراحی تکالیفی که بتوانند ارزش کنجکاوی را بر نحوه تفکر در مورد پژوهش انعکاس دهند.

پرورش کنجکاوی در کتابخانه ها
4 1 vote

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگذاری
Read more:
معرفی شرکت دنیای پردازش ابری
معرفی شرکت دنیای پردازش ابری

شرکت دنیای پردازش ابری با هدف اصلی بومی سازی آموزش الکترونیکی از طریق ارائه راهکارهای نرم افزاری در سال 1389...

Close