راهکارهای شغلی: تبدیل مجموعه نشریات ادواری چاپی به مجموعه مجازی

راهکارهای شغلی: تبدیل مجموعه نشریات ادواری چاپی به مجموعه مجازی
2 2 votes
راهکارهای شغلی: تبدیل مجموعه نشریات ادواری چاپی به مجموعه مجازیReviewed by علیرضا عبودیت on Jan 29Rating: 3.0راهکارهای شغلی: تبدیل مجموعه نشریات ادواری چاپی به مجموعه مجازیالگوهای انتشار نشریات علمی یا همان ژورنال ها در طی دهه گذشته تغییرات بسیاری داشته اند و همین موضوع بسیاری از کتابخانه های دانشگاهی را به بازنگری در اهداف و حجم خدمات مجموعه های ادواری شان مجاب کرده است.

الگوهای انتشار نشریات علمی یا همان ژورنال ها در طی دهه گذشته تغییرات بسیاری داشته اند و همین موضوع بسیاری از کتابخانه های دانشگاهی را به بازنگری در اهداف و حجم خدمات مجموعه های ادواری شان مجاب کرده است. در یک مقاله پژوهشی با عنوان “مسئله جا و مکان: تغییر مجموعه چاپی مجلات به مجموعه مجازی” که با هدف ارائه راه حلی برای همین موضوع نگاشته شده است نویسندگان پروژه ای در کتابخانه دانشگاه کلرادو آمریکا را مورد بررسی قرار داده اند. مجموعه مجلات کتابخانه این دانشگاه در سال 2016 به تعداد 64457 جلد رسید و همین موضوع باعث شد تا قسمت عمده ای از فضای قابل استفاده کتابخانه به نگهداری نشریات ادواری اختصاص یابد. در همین راستا مسئولان شاغل کتابخانه با کمک کارمندان و دانشجویان سعی کردند تا چاره ای برای این معضل بیندیشند. پس از بررسی عناوین مجلات، آمار استفاده و میزان همپوشانی با نسخه های الکترونیکی و تحلیل این اطلاعات در نرم افزار اکسل مشخص شد که بیشتر از 50 درصد مجلات را می توان حذف کرد چون اکنون دسترسی الکترونیکی و مجازی به آن فراهم شده است. در فازهای بعدی کتابخانه دانشگاه کلرداو با تقسیم کار و برنامه ریزی دقیق وارد مرحله اجرایی این طرح شد و با استفاده از خط مشی تدوین شده موفق شد تا فضای خالی شده از مجلات را مورد بازطراحی قرار بدهد و آن را برای کاربران کتابخانه به عنوان یک فضای اشتراکی مهیا کند. در نهایت آخرین مرحله این پروژه آگاه سازی اعضای هئیت علمی، کارکنان دانشگاه و سایر مسئولین از تغییرات انجام شده در کتابخانه دانشگاه بود.

حتما بخوانید  معرفی کتاب خدمت عالی به مشتری

دسترسی به مقاله

راهکارهای شغلی: تبدیل مجموعه نشریات ادواری چاپی به مجموعه مجازی
2 2 votes

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگذاری
Read more:
resizedexellencecover
معرفی کتاب خدمت عالی به مشتری

یکی از مسائلی که به طور محدود در آموزش های درسی رشته کتابداری و اطلاع رسانی (علم اطلاعات و دانش...

Close